17.5.2014

המועמדים להוגו – נובלות (סקירה חלקית)



הסקירה הזו חלקית משתי סיבות. האחת היא שהנובלה של טורגרסן לא זמינה ברשת, לפחות לא בקלות, ולאור הסיפורים הקודמים שלו שקראתי לא ממש עשיתי מאמצים לחפש אותה. האחרת היא שלא גמרתי לקראו שתיים מארבע הנובלות האחרות (ראו בהמשך).

הנובלות
Equoid” by Charles Stross
(Tor.com, 09-2013)
לסטרוס יש סידרה של ספרים וסיפורים על "המכבסה" – הענף של השירות הציבורי הבריטי האמון על טיפול בחייזרים ויצורי פנטסיה למיניהם. הסיפורים משעשעים ומשלבים את מסורת השירות הציבורי שלעולם אינו ממומן כראוי ואף-על-פי-כן מציל את העולם שוב ושוב עם זוויות חדשות על יצורים מוכרים מהמדע הבדיוני והפנטסיה.
Equiod הוא סיפור נוסף בסדרה זו, המטפל הפעם בחדי-קרן, וכולל גם מחווה נפלאה ללאבקראפט. ראו הוזהרתם, אם אתם מהאנשים המחבבים חדי-קרן מהסוג הסטנדרטי, אל תקראו את הסיפור הזה. הוא יהרוס לכם את הדימוי הזה לתמיד. בסך הכול חיבבתי את הנובלה הזו, היא משעשעת ומלאת דמיון כדרכם של סיפורי "המכבסה", אם כי יש לסטרוס טובים ממנה בעולם זה. היא קצת ארוכה מדי לטעמי והייתה יכולה לנוע בקצב מהיר יותר.

Wakulla Springs” by Andy Duncan and Ellen Klages
(Tor.com, 10-2013)
אין לי מושג למה הנובלה הזו נחשבת לספקלוטיבית, אולי בזכות פסקת הסיום שלה, אבל זה תירוץ קלוש.
נתחיל מההתחלה מעיינות וואקולה הם מקום אמתי בצפון פלורידה, ממעיינות המים המתוקים הגדולים והעמוקים בעולם. במעיינות אלה צולמו חלקים מסרטי טרזן בכיכוב וייסמילר וחלק מהסצנות של "היצור מהלגונה השחורה", עובדות שלהן תפקיד חשוב בעלילה של דנקן וקלגס. כיום זהו פארק שימור של מדינת פלורידה. הנובלה מתפרסת על פני שמונים שנה, משנות ה-30 של המאה שעברה ועד ימינו, ומספרת את סיפורם של שלושה דורות במשפחה אחת הקשורה למעיינות. אין באנשים או במאורעות שום דבר ספקולטיבי, כפי שאמרתי, וגם את הפסקה האחרונה, שבה יש משהו שאפשר להגדירו ככזה, אפשר להסביר בדרכים אחרות.
את העובדה שגמרתי את הנובלה וקראתי את כל התיאורים האינסופיים שבה (טוב, חלק מהם, רפרפתי על חלקים) אפשר לתלות בשני גורמים – הכתיבה הטובה, והרצון שלי לברר מה בדיוק כאן שייך לז'אנר. לפחות בחלק השני יצאתי ועשירית תאוותי בידי.

Six-Gun Snow White by Catherynne M. Valente
(Subterranean Press)
נתקעתי איפה שהוא בשליש הנובלה הזו. אני אוהב את הכתיבה של ואלנטה בדרך כלל, אבל אין לי כוח לעוד וריאציה של סיפור שלגייה. במקרה זה במערב הפרוע (בערך). יש סיכוי שאני אחזור אליה מתישהו, כשתהיה לי יותר סבלנות.

The Butcher of Khardov by Dan Wells
(Privateer Press)
ספוילרים מינוריים אפשריים לנובלה זו.
גם כאן נעצרתי בשליש בערך. הנה העלילה בגדול – בעולם פנטסטי נער חווה מגודל וטוב לב נדחף לשירות צבאי בנסיבות אלה ואחרות וזוכה לכינוי "הקצב", ובסופו של דבר מתדרדר לשיגעון. זה לא ממש ספוילר כי זה עוד אחד מהסיפורים שמתחילים מהסוף ואז מתקדמים באמצעות פלאשבקים לתקופות שונות בחיי הגיבור. מה שקראתי די סטנדרטי ולא כתוב מספיק טוב בשביל שאני אמשיך לקרוא את הנובלה הזו.
בהקשר הנובלה הזו, אמירת אגב על העצלנות של סופרי מדע בדיוני ופנטסיה. אם אתם רוצים משקה אלכוהולי דמוי וודקה, אנא תמציאו לו שם. אל תסתפקו בשינוי עיצור או שניים במילה קיימת. זה נראה מרושל ועצלני.

~~~~


אין לי ממש מה לומר על הנובלות האלה, בין השאר מכיוון שגמרתי רק חצי מהן. אני מניח שזה בפני עצמו אומר משהו על הטיב שלהן בעיניי.
כמעט מעולם לא קלעתי לטעמם של מצביעי ההוגו, אבל לתחושתי המצב השנה גרוע מתמיד. חלק גדול מדי של היצירות שקראתי קשורות לז'אנר בעיקר בזכות השם של הכותבים, ומתוך ארבעה-עשר הסיפורים האלה היו רק ארבעה שלדעתי ולטעמי הם טובים מספיק להיות מועמדים לפרס החשוב ביותר בעולם המדע הבדיוני והפנטסיה. בהתחשב בכך שזה פרס של בחירת קהל המסקנה הלא מפתיעה היא שיש להחליף את העם, ויפה שעה אחת קודם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה