13.6.2014

ספר לשבוע הספר 3 – אינקרסרון-סאפיק



דיסטופיות לנוער הן אחד הז'אנרים הפופולריים של השנים האחרונות. הבעיה שלהן היא הפשטנות של רובן. "משחקי הרעב", אולי הפופולרית שביצירות האלה בשנים האחרונות, היא דוגמה טובה לכך. המבנה של שני הספרים הראשונים זהה לגמרי כמעט – שליש של הכנה המוליכה לקרב בזירה שתופס את שאר הספר. הדמויות והרעיונות פשטניים במידה דומה. כאשר קולינס העיזה בספר השלישי להפוך את הזירה למורכבת יותר (המדינה כולה), ובתוך כך גם את הדמויות שלה ואת הדילמות שלהן, באופן לא מפתיע רבים היו המאוכזבים. פישר לא נפלה למלכודת הזו, וזה הופך את צמד הספרים האלה לשונים בצורה מרעננת בנוף הדיסטופיות לנוער.
כל מרכיב בספרים של פישר צופן הפתעות ומצריך התעמקות – הדמויות והיחסים ביניהן, העולם והרעיונות המעצבים אותו. הגילויים החדשים אינם אלים שקופצים מתוך מכונות, הם חשיפה מכאיבה לעתים של מורכות העולם. תהליך ההתבגרות של גיבורי הספרים, פין וקלודיה, אינו רק התפתחות אישית שלהם, אלא הוא כרוך בוויתור על תמונת העולם ילדותית פשטנית. כמו בתהליך התבגרות אמתית הגיבורים שלה מגלים את המורכבות של העולם שבו הם חיים, ואת הכוחות המעצבים אותו.
כציר להתפתחות הגיבורים והעולם פישר עושה שימוש יפה במושג הכלא, ההגבלה, שאינו רק מבנה פיזי אלא יכול להיות גם כללים חברתיים. לעתים כללים ומגבלות שאנחנו כופים על עצמנו. פין וקלודיה מגלים שכלא המגבלות החברתיות אינו נחלתם של ילדים בלבד, אלא שגם מבוגרים נתונים לאילוצים, ושחלק ממשמעות ההתבגרות הוא ההכרה בגבולות שסביבך והבחירה איך להתמודד אתם. כדי להשיג את זה פישר בונה עולם חברתי עשיר, מורכב ומרתק.

ביקורת מפורטת יותר שלי על "אינקרסרון".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה